
Een marketing dashboard op maat kan jouw bedrijf helpen om in één oogopslag inzicht te krijgen op al jouw KPI’s. Data die al wordt bijgehouden in verschillende systemen als jouw CRM, Social media kanalen, Google AdWords en Google Analytics kunnen in één overzichtelijk dashboard worden samengevoegd. Door het samenvoegen van al deze data haal je nóg meer inzichten uit jouw data en kun je beginnen gericht te sturen op jouw doelstellingen.
Het is natuurlijk belangrijk dat deze data in op één plek samenkomt, maar het is minstens net zo belangrijk om deze data op een aantrekkelijke manier visueel weer te geven. Zo is het dashboard voor alle gebruikers direct begrijpelijk, en komt alle data tot zijn recht.
Hoe realiseren wij een marketing dashboard op maat?
Om een marketing dashboard zo goed mogelijk te laten aansluiten op jouw wensen hanteren wij de volgende 5-staps werkwijze:
Stap 1: Intake
Wij vinden het belangrijk te weten wat jouw doelen en verwachtingen zijn van een marketing dashboard. Daarom gaan we rond de tafel zitten om deze in kaart te brengen. In deze intake wordt de benodigde data wordt in kaart gebracht, evenals de wensen over de functionaliteiten en visuele aspecten.
Stap 2: Prototype opzet
Op basis van de wensenlijst die in stap 1 is opgezet maken wij een prototype in Adobe XD met hierin onze interpretatie van de wensen. Een prototype zal enkel de visuele aspecten bevatten en dus nog geen data. Dit zorgt er voor dat jullie als klant nog feedback kunnen geven, zonder dat wij onnodig tijd kwijt zijn aan het structureren van de data.
Stap 3: Prototype feedback
Nu het prototype staat gaan wij wederom rond de tafel om te bekijken of alle gewenste informatie terugkomt in het dashboard. Mochten we er hier achterkomen dat er nog wat mist, kunnen we dit makkelijk toevoegen!
Stap 4: Het marketing dashboard
Na het verwerken van de feedback op het prototypen, weten wij zeker dat het dashboard naar wens is en kunnen wij dus aan de slag met het definitieve marketing dashboard in Microsoft Power BI. Daarbij regelen wij dat jouw data volledig, juist en tijdig in het dashboard staat. Hierna is het dashboard klaar voor gebruik en kunnen jullie gaan sturen op basis van het dashboard!
Stap 5: Ondersteuning
Het dashboard is in gebruik, en nu? Maak je geen zorgen, wij blijven er altijd bij betrokken. Zijn er andere wensen over de functionaliteiten en visuele aspecten van het dashboard? Dan kunnen wij die vertalen naar aanpassingen in het dashboard. Daarnaast stellen wij documentatie over alle aspecten van het dashboard op. Hierdoor kan je zien hoe alles in elkaar steekt en in geval van nood er zelf mee aan de slag.
Ben jij nou benieuwd wat een marketing dashboard op maat voor jou kan betekenen?